April ...

Assalamualaikum and Hi all!!!


APRIL!!! ... Don't know why but I kinda love April ... Today I woke up and feels so much in love with April ... Hurmmm, I wonder why ... I also gets myself a new fragrance call "In Love" by Lancome ... hahahahahahaha ... >_<


Someone inspired me to write again ... Well, I guess it is true to write something we need someone or something to inspired us to really produce a very good writing. (^_______^)Y
But the person asked me to write on something else, something different from my previous and latest entry I guess ... Hurmmm, I was not really myself past couple of month and that's how those entry suddenly happened :p


Let's write something in Bahasa (^___________^)


Since its a 'in love' month for me ... I will still write something on L.O.V.E also ... but different kind of L.O.V.E  : )


Hubungan cinta paling agung adalah hubungan cinta antara Tuhan dan hambaNYA. Tiada kompromi terhadap ayat berkenaan. 


Dipetik dari dinding FB seorang kawan;


"If a man doesn't fall to his knees for the 5 daily prayers, he doesn't deserve to fall on one knee with a ring."


Kenapa kita akan mengaitkan hubungan cinta sesama insan dengan hubungan cinta sesama manusia? Logik! Bila manusia mempunya rasa kecintaan terhadap tuhannya, dia akan lebih mendalami kasih sayang atau kecintaan itu. Seterusnya rasa kecintaan itu akan menjadi lebih baik bila dia bersama makhluk ciptaan ALLAH yang lain yang bukan terhad kepada manusia saja tapi terhadap alam, terhadap haiwan, tumbuhan dan lain-lainnya.


TETAPI!


Kalau rasa cinta itu hanya berlandaskan nafsu semata-mata, dan tidak disertakan kecintaan Tuhan di dalamnya pasti rasa cinta itu tidak akan berkekalan. Sesungguhnya, kalau seseorang insan itu pandai menjaga hubungan dengan tuhannya, INSYALLAH dia tidak akan mempunyai masalah untuk mempunyai hubungan yang baik dengan insan yang lain kerana seperti mana dia memelihara hubunganya dengan Tuhan begitu jugalah Tuhan akan memelihara hubungannya sesama insan. As simple as that! 


Namun begitu, dalam hidup ni pastila kita akan mengalami beberapa ujian sebagai tanda kasih ALLAH terhadap hambaNYA. Janganlah kita menyalahtafsir ujian itu sebagai satu kebencian ALLAH terhadap kita. Ujian itu adalah salah satu cara ALLAH menjemput kita untuk kembali menghadapnya, merintih dan mengadu kepadaNYA. Sedangkan kita manusia ni pun, cuba kalau kekasih hati buat hal, kita pasti akan cuba untuk menarik perhatian si dia supaya kembali memujuk kita atau etc, correct?


Jangan pernah risau seandai dirimu diuji tetapi risaulah sekiranya tiada langsung ujian yang berlaku di dalam hidupmu.


Pernah dengarkan statement tu?


Another quotes from friend FB's wall;


"~✿> GADIS/TERUNA :

jangan pelik dan sedih jika pasanganmu meninggalkanmu demi orang baru, kerana dia sendiri pun sanggup meninggalkan Tuhannya demi kamu dahulu.."

Kadang-kadang bila tengok orang sekarang. Ramai yang macam tidak endahkan waktu solat. Solat 5 waktu tak pernah cuba untuk penuhkan. Solat Jumaat pun bagi lelaki adanya yang selamba je tinggalkan. Sedangkan dah terang2 tulis dalam Quran;


"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya]," (Surah Al-Jumu'ah: 9)"


Melalui hadis daripada Abu Daud juga ada ditegaskan;


"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)"




Tapi orang sekarang ni, macam ambil tak endah je. DITUTUP HATI KOT!!!!


Ada pulak yang boleh lagi mempermain2kan hukum ALLAH ni tanpa rasa bersalah. Agaknya apalah yang ada dalam fikiran mereka ni yea? Mungkinkah kerana hati mereka telah digelapkan maka mereka seakan tidak rasa bersalah untuk mempermainkan hukum tersebut? Nauzubillah!


Alhamduillah, saya telah ditimpa dengan pelbagai ujian sepanjang awal tahun 2012 ni, sesungguhnya DIA tahu benar kelemahan saya dan DIA telah menguji saya dengan kelemahan saya tu. Agak tak tahan jugak pada mulanya tapi bila dah lama-lama tu rasa macam diangkat ke satu level yang lebih dekat dengan DIA. 


Kalau DIA nak ubah seseorang manusia tu, sekelip mata je. Samalah dengan kalau dia nak ambil nyawa seseorang manusia tu. Tengah tidur pun boleh jadi. 


Pertemuan saya dengan seseorang telah mengubah saya. Pertemuan yang sangat pelik. HAHAHA
Pertemuan sebuah perpisahan. Dah bertemu kena berpisah pulak. Sigh~
Itulah ujiannya di situ. Bila kena ujian, hati kena kuat! Kita orang Islam ada sumber yang agung untuk menguatkan kembali diri kita. Jangalah salah guna sumber wahai makhluk ALLAH sekalian. 


Orang selalu cakap, bila rasa diri  teraniaya. "Doa orang teraniaya ni cepat dimakbul Tuhan." Apa sebenarnya yang cuba disampaikan di situ. Seakan bunyi ada rasa dendam di situ. Adakah kita akan mendoakan musibah kembali ke atas orang berkenaan atau kita akan mendoakan dia akan kembali sedar kesalahannya dan bertaubat. Semoga dia bertemu jalan yang terbaik buat dirinya di dunia ini dan akhirat sana. Agak2 begitukah bentuk doa yang akan diberi?
Rasanya dalam 10, 1 je kot ... >_<


Insan pertama yang mengecewakan saya, adalah insan yang pertama mengetuk hati saya dan memperkenalkan saya dengan perkataan cinta. Masa tu, bab2 agama ni kurang sikit ... huhuhuhuhu
Tapi selepas apa yang terjadi, sebenarnya apa yang berlaku tu ada hikmah. Memanglah macam klise je kan "Setiap yang berlaku ada hikmahnya" tapi dah memang betul pun...


Perkara yang sama berlaku lagi dalam tahun 2012 ni. YA ALLAH, sesungguhnya KAU maha mengetahui kelemahan hambaMU ... sigh~
So, I falls in love but its a bit too late and so damn complicated. Susah nak faham jugak kadang-kadang tu.
Tapi resultnya, saya semakin close dengan DIA. Now, saya bukan nak brag about betapa saya ni seorang yang hebatlah, and so on. This is me sharing my experience on how ALLAH can do anything to make sure all of HIS beloved to be near to HIM and how he can change people's heart in  many ways...Dan sesungguhnya SEMUA hamba-hambaNYA itu adalah kesayanganNYA. Kalau tak sayang dah lama dah diturunkan bala kat kita ni semua sebab tengok perangai sorang2kan. Saya pun tak kurang khilafnya. Tapi tulah, kadang2 kita tahu apa kita buat tu salah tapi kita still buat jugak. Saya adalah antaranya. (-_-!


Apa2pun, wahai sahabat-sahabat sekalian. Janganlah mudah putus asa dan rasa diri ni tak diterimaNYA kalau bertaubat pun. Kita kenalah sentiasa bersangka baik dengan ALLAH. Pintu keampunan DIA tu sentiasa terbuka luas untuk setiap hamba DIA. Tak kiralah kita ni jahat nauzubillah sekali pun, orang dah samakan kita ni dengan setan ke...yang penting tu pandangan orang bukan pandangan TUHAN! Ada bezanya di situ. ALLAH melihat hambaNYA itu sama saja, DIA akan memberi peluang kepada setiap hambaNYA yang mahu berubah. InsyaALLAH kalau niat tu dah ada di hati pasti ada jalan yang akan DIA bukai. PERCAYALAH!


Alrite, Till Then,
-ToOdLeZ-

Comments

edogawa conan said…
salam..aishah.

satu perkongsian yang baik.thanks.

berfikir perkara baik, bercakap perkara baik dan bersangka baik, insyaAllah perkara baik-baik akan 'berlegar' di sekeliling kita.

bro jibrail pishtim cakap, ni di panggil 'law of attraction' tapi kalo kita nak relate ngan prinsip Islam, ini di namakan doa dan Allah suruh kita selalu bersangka baik pada-Nya.

Allah lebih tahu siapa dan bila masa yang terbaik Aishah akan jumpa ngan jodoh Aishah.

dont be sad my dear fren, hidup untuk di nikmati, bukan untuk di ratapi..jangan tunggu bahagia datang untuk mampu tersenyum, tapi tersenyumlah untuk berasa bahagia..hihi.
Mira said…
aku komen ni..

Popular posts from this blog

Tag Lagi ...