Back on Track #1st edition

Fuh~ Fuh~ # tiup2 skit sawang2 di Blog ni ... kehkeh

Lama giler dah tak mencoret sebarang kata-kata kat blog ni, even blog ni pun aku tutup buat sementara waktu sementara nak mendatangkan kembali mood menulis tu. 


Anyway, untuk tidak membuang masa yang sangat berharga ni, ada beberapa isu yang tak sabar nak disentuh pada entri kali ni. Tak menyempat yea dok? Tapi like i said, masa sangat berharga.


Okay, 1st of all ...


Tadi siang, memandangkan hari ini adalah hari terakhir parent aku di sini which mean tomorrow they both together with my brother will headed back to Penang. So aku plan untuk spent time with them so aku amik half day. Walaupun,  tidak wujud perkataan itu di tempat kerja aku yang sekarang. :p


On the way balik tu, terserempak di jalanan dengan pekerja kat kondo tempat aku duduk tu, jauhnye dia berjalan dari kondo ke masjid Sg. Raya. Masa tu dahla panas terik. Aku sebenarnya kagum dengan orang-orang macam ni. Teringat kata-kata abang aku di suatu ketika dulu

"Dia keje angkat sampah tapi nanti kat akhirat silap-silap muka dia lagi bercahaya dari kita."
Come to think of that, kadang-kadang kita macam ada segala-galanya dalam hidup ni tapi belum tentu kita ada sesuatu yang sangat berharga yang tidak ternilai harganya iaitu IMAN. 

Tidak kiralah apa saja pangkat kita di atas muka bumi ALLAH ni, last sekali tetap akan kembali kepada maha pencipta tanpa pangkat mahupun harta yang melambak di dunia ni tetapi hanya dengan adanya IMAN yang teguh yang bakal memberi sinar dan masa depan yang lebih cerah kepada kita untuk destinasi kita yang seterusnya iaitu alam AKHIRAT.


Alhamdulillah masih diberi keinsafan pada diri untuk melihat, menilai dan bermuhasabah. 


Kisah La Tahzan ...


Okay, isu kedua ni pulak baru dapat tadi sebab baru lepas tengok 'Kalau dah Jodoh' siaran yang dibawa oleh Ustaz Kazim. Oh, lately sangat suka dengar ceramah beliau. Penyampaian beliau memang sangat menarik dan fokusnya jelas dan tuntas. Alhamdulillah, keep it up ustaz!


Okay, La tahzan ... Sekarang rasanya begitu femes perkataan ini sampai tak perlu kot lagi aku nak explain kat sini tapi buat yang macam terputus hubungan dengan dunia luar aku tolonglah translate ek ... :p

La Tahzan = Jangan bersedih

Baiklah, kita sekarang ase ditimpa musibah and then we like brag about it in social media or maybe mana2lah. Then, kita akan guna perkataan ni "LA TAHZAN". Okay, dari sudut penggunaan bahasa betul dahlah tu. Cara memujuk, tapi apa ustaz cuba sampaikan kekadang kita sendiri yang mencari penyakit tibe2 nak "LA TAHZAN". 


Kadang-kadang manusia ni dia memang bersifat degil. Bukanlah, nak kata semua macam tu tapi yeala (Mengaku jelah!!!) ... Okay, once kita dah degil dan sangat nak mengikut kepala sendiri and end up menerima akibat kesan atas kedegilan kita itu sendiri. Nah, memangla kita deserve it! Janganlah nak LA TAHZAN sangat ... Jadi, sesuaikan penggunaan perkataan itu pada tempatnya. Kalau yang sendiri cari penyakit punya kes, perkataan yang sesuai .... errmmmmmmm, PADAN MUKA kot!


Okay, sekarang aku sedang menonton THE DEVIL's INSIDE ... Cuba untuk tidak pandang skrin tv sebab keadaan manusia di dalam itu sangat mengerikan. 


Maaaffff lari tajuk ... KAHKAH


Jadi begitulah, kesimpulannya IM GLAD TO BE BACK IN THIS BLOG ARENA!!! 


Suddenly, got so much idea ... 



I'll be posting again next time ...


Till Then, 

-ToOdLeZ-

Comments

Ustaz kazim kecintaan ..tetiba

jangan lupa visit blog i untuk gadget murah

**spam lagi

Popular posts from this blog

My P.O.V - Shontelle her T-shirt song?

...there goes my chance (yg entah ke berapa kali)

14teen going 15teen