Chinta...kah?

Assalamualaikum semua,

Kali ni nak berdiskusi tentang drama yang popular (kot) kat tv3 nun - CHINTA


Minggu ni adalah minggu terakhir drama tersebut, makin nak habis makin touching pulak cerita tu. Bagaimanalah untuk seseorang menghadapi situasi yang sama seperti Saadatul Saadiah yang merupakan salah satu watak dalam cerita tersebut. Watak seorang isteri yang berkorban untuk kebahagian suaminya dan keluarga mertua. Pergi meminang bakal madunya sendiri.
Part yang paling touching sekali pada aku masa scene dalam bilik air tu - Selepas kejadian dia pergi meminang Chinta untuk suami dia. Hancur luluh gamaknya hati dia tapi depan semua orang tersenyum je.

Ada beberapa karakter dalam cerita berkenaan yang mendatangkan tanda tanya pada aku. What's it like to deeply in love with someone? Is it that bad? Sampai terbayang-bayang. Bila tak dapat tu, teringat2 sampai dah kawin pun still tak boleh lupakan. Sampailah sesuatu kejadian menimpa diri baru nak commit to current marriage, is this stuff really happens?
Cinta yang terlalu taksublahkan kalau dah sampai tahap macam tu, right?

Hurm, patutlah dalam Islam ada menegaskan tentang pandangan seorang wanita terhadap lelaki dan batas pandangan lelaki terhadap wanita. Tidak sepatutnya lelaki mahupun perempuan memandang lelaki atau perempuan lain lebih daripada sekali. Apabila pandang lebih daripada sekali tu yang boleh mendatangkan takjub pada orang tersebut. Itu yang jadi tergila bayang dan berhangan2 tak tentu pasal. Of courselah pandangan yang macam lebih daripada sekali ni selalu kalau ternampak sesuatu yang sangat cantik/kacak ataupun sesuatu yang pelik...Perhatian, sesuatu yang pelik itu tidak dikira...sebab orang gila lalu pun kita akan tengok lebih dari sekali adakah kita berperasaan terhadap orang gila tersebut? Tidak, kan? So, I was referring to the 1st one. Memandang sesuatu yang cantik/kacak.

Tidak dinafikan lumrah sifat manusia suka kepada sesuatu yang cantik dan menarik. Oleh sebab itu diletakkan batas2 tertentu untuk diikuti oleh kaum Adam dan Hawa. Bukan nak menyusahkan sesiapa tapi nak meninggikan darjat dan maruah kita jugak. Makin kita kuat untuk menjaga maruah diri makin tinggi nilai kita di mata insan yang melihat.

Berbalik pada drama ni, aku dah boleh dapat agak pengakhiran cerita ni sebab dia macam cerita ayat2 cinta sikit. Still, mungkin apa yang aku agak salah, kan? Kena tunggu episod akhirnya esok. Tapi aku sukalah value2 yang dimasukkan dalam drama berkenaan. Mengajar kita tabah, walauapapun berlaku kita tak ada siapa utk mengadu, we can still go back to ALLAH because HE will never leaves your side. Tak kisahla kamu tu jahil ke alim ke. Sebab we all aware about how ALLAH create something we called ujian or dugaan and put it in our life and through those ujian we will be evaluate. So, never complaints. Bila dugaan terlalu berat always keep in mind yang DIA nak kita meluangkan sedikit masa kita bersama dengan DIA. Berbicara dengan DIA dan bukan bertujuan untuk menjatuhkan kita. Kerja jatuh menjatuhkan ni kerja tangan sesama manusia je.

"Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami); dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu."

DIpetik dari maksud Ayat 31, Surah Muhammad (S.A.W)

Kerja menghakimi diri bukan kerja kita, we just focus in our everyday life. Kalau ada orang nak judge kita persetankan saja sebab bukan dia yang tentukan kita masuk syurga or neraka. So, apaku kisah! right?
Macam dalam dialog cerita tu, Siapa kita nak tentukan orang tu masuk syurga ke neraka? Plus, kita ni dah cukup sempurna ke nak kata kita ni ahli syurga...Sangat suka dengan response si Chinta kat mak mertua Saadatul tu.

Drama sekarang ni, boleh tahan value yang nak ditonjolkan tak kurang juga dengan yang negative sidenya, tapi kita ada akal untuk berfikir. Nak amik yang elok atau yang tak elok. It's up to us. To me it was fun watching this drama. it did bring tears to my eyes. haha.

Bakalan selesailah semua drama2 yang aku ikut selama ni. Stairway to Heaven (philipines) dah tamat semalam, esok Chinta ... Tinggal lagi satu je, Asmara. hahaha

Cerita Straiway to Heaven tu pun kisah cinta mati punya. Itu yang aku agak tertanya2 wujud ke cinta yang macam tu? Cinta sangat2 sampai tak boleh nak terima orang lain. Apa2pun, I enjoy watching all 3 dramas. Hope you find your favourite drama t00!! (^^,


Alright, till then
-ToOdLeZ-

Comments

ScHaN ® said…
oit, panjangnya karangan.. letih mau baca...

aku xtgk pun cite nie... ;p
hahaha....baca memerlukan kesabaran...amik yang jernih buang yang keruh..hehehe

ko tak tgk ke? ala, lelaki mana layan cite2 macam ni.
Atoi~ panjangnyer~ >_< Cadangan: ko bwat video post lak r pasni~ *angkat tangan sokong* =)

Btw you should contact tv3 la ntuk jadi juri anugerah skrin~kui3, cam ada kelayakan jer =p
hahaha...sesekali mengarang kenalah panjang =p

anyway, bagus gak tu idea anda yang jadi juri tv3 tu...ada nombor??? hahahahaha =p

Popular posts from this blog

...there goes my chance (yg entah ke berapa kali)

My P.O.V - Shontelle her T-shirt song?

Gabai dalam kenangan (^________^)