Decepticon VS Optimus Prime

Salam MAAL HIJRAH semua!!!

Alrite, any new resolutions??? Hurm, most of us today buat azam time tahun baru ROMANIAS (bak kata mak aku) hehe ... Kira tahun baru kalendar Rom, kihkih
Apa2pun, janji ada azam dan matlamat diri yang boleh membangunkan minda dan diri korang memasing - Agama kita pun dah mengajar,right? we must be a better person each and everyday ... Hari ini mesti lebih baik daripada semalam =D (grin~)

Alrite, lets start my new entry for today ... Supposedly, i shouldn't be online at all - as what i had write out on my status kat FB nun =P ... Takpe, i juz view a few comments and not replying to any ... Plus, blogging not include ... So, since today kita meraikan MAAL HIJRAH (1431 H) - which is TAHUN BARU umat Islam seluruh dunia (Okay, kenapa aku membesarkan tulisan seakan penegasan ... Hari tu, my cousy tengok Cyril the magician kat channel AXN ... I don't expect him to be Muslim-Malay (hopefully) ... This guy have come out with the most stupid statement which is AIDILFITRI is Muslim New Years - Man, you better check your background ... Kalau dah AIDILFITRI tu Tahun baru orang Islam, AWAL MUHARAM tu ape??? Nak disamakan dengan krismaskah?) ... About an hour ago, I just came back from Masjid di Kepala Batas - Ada event skit (buat bacaan Yassin, doa Awal tahun & Akhir tahun dan ceramah) ... Penceramahnya tadi adalah Dr. Jamnul Azhar Mulkan ... He actually a medical doctor from Al-Azhar University, Mesir ... Wooo, mmg best sangat dengar ceramah dia tadi memang lain.

Antara apa yang diceramahkan yang best adalah pasal war of Goliath (tahu tak apa tu???) Ha, itu adalah cerita berkenaan peperangan Jalut dengan Thalut (harap aku eja dengan betul or else you readers can google it ... hehe) ... So, it was David story (ataupun Nabi Daud a.s) ... Kisah dia aku cerita skitlah ... Alright, Both Jalut and Thalut nih adalah dari kaum Yahudi ... But Thalut ni dia Yahudi yang beriman dan Jalut ni yang jahat ... Pemerintahan Thalut tak silap masa tu ada berkait dengan Masjidil Aqsa (nanti aku confirmkan lain) ... So, tak semena-mena Si Jalut ni nak pergi serang Thalut (merampas kuasa) - Bak cerita dr. tu tapi aku pasti ada sebab (lagi sekali nnt aku try cari) ... Tentera Jalut ada dalam 70,000 orang and tentera Thalut ni pulak dalam 700 orang (macam mana agaknya tu???) - So, dalam perjalanan nak mula berperang tu, kelompok Thalut ni perlu melalui sebatang sungai yang dipanggil sebagai sungai (tak ingat dah apa namanya - it starts with J tak silap) ... Air sungai tu sangat sejuk, each time bila dia membeku menjadi seakan bukit ... Bila cair mengalir menjadi sungai ... Perjalanan yang jauh dan panas membuatkan rasa letih dan dahaga bagi puak Thalut ... Sepatutnya mereka tidak meminum air daripada sungai tersebut tetapi akibat faktor2 yang disebut tadi, diorang minum dengan banyak - Akibatnya yang mana minum tu dah keletihan dan tidak dapat bertempur - Daripada 700 tinggallah 70 orang (tak minum) yang masih bertenaga ... Puak2 Jalut ketika itu, gelakkan jela diorang ni (Wei, balik jela wei!) heeee, gitu ler... Masa tulah, nabi Daud a.s ketika itu berusia dalam lingkungan 15tahun keluar dan bertempek "Woi, belum cuba belum tau!" - Ini dialog Dr. tu heeee =p ... Nabi Daud ni dia ada 3 kelebihan, 1st mempunyai suara yang sedap (merdu samalah tu), 2nd suara dia bila tempik (jerit) memang kuat giler bisa menggugurkan jantungmu...hahaha, 3rd mempunyai kekuatan yang luar biasa ... So, once dia dah bersuara lantang begitu agak goyang jugak puak Jalut ni (Kalau dah budak 15thn mcm tu sekali macam mana agaknya yang besar2 tuh - gitulah, main psikologi).

Okay, masuk perenggan len la ek ... heeee

Perang dulu2 ada etika ... tak boleh bunuh kanak2, perempuan and also once si Raja dah mati tentera2nya haruslah berundur ...

So, apa yang nabi Daud buat ... Atas kecerdikannya, dia bukak serban dia dan mengambil batu dan dibalutkannya dengan serban tadi ... Dengan sekuat hati, dia melibas batu yang berbalut dengan serban tadi tepat mengenai kepala si Jalut ni - Dengan yang demikian, tamatlah riwayat hidup Jalut ... Makanya, peperangan tersebut dimenangi oleh puak Thalut - Mudah je kan???

Sekarang ni, orang Yahudi ni dia banyak main dengan psikologi sebab pada dia Orang Islam ni nak kacau physically memang tak jalan - Diorang perang, kalah je memanjang ... So, they using psikologi ... Berkenaan cerita masjidil Aqsa tu - orang yahudi mempercayai di bawah masjidil Aqsa tersebut ada sesuatu yang boleh memberikan mereka kuasa yang kalau dapat tu boleh menguasai dunia ... Tapak pembinaan masjidil Aqsa tersebut adalah di tapak Lokasi Kenisah Sulaiman dan Heykal Sulaiman.

Okey, Dr. tu ada cerita pasal Heykal Sulaiman ni yang itu yang ada relation dengan cerita transformers yang korang tengok nun!!! hah! tgk je tau tapi ada makna tersirat tak tau (aku pun samalah tu...lalalalalala~)
Alrite, kita pun sedia tahu bagaimana pemerintahan Nabi Sulaiman yang boleh memerintah Jin ... Jin semua takut dengan dia ... So, menurut yg aku fahamlah tempat tu macam tempat penyimpanan kuasa2 jahat ... So, Dr. ni relate dengan cerita2 super segala jenis super yang adalah, yang menurutnya nak menyediakan kiter2 ni bahawa akan sampai satu masa kita akan diperintah oleh satu kuasa jahat (Dajjal) ... Timbullah citer Superman, Spiderman etc ... Yang transformers ni macam lagi nampak ... The whole robots came from a pyramid shape - pyramid shape nilah yang ada kaitan dengan Heykal Sulaiman tu ... Aku nak cerita dengan lebih lanjut pun aku kena baca lagi, macam Dr. tu punya cerita aku nak sampaikan dalam bentuk tulisan shushah skit ... Memang sangat banyak input sampai ada yang aku miss ... Patut catat apa dia cakap tadi, sigh~ (rugi2 - tak tau pun dia se'best' tuh dan sangat berisi ceramah dia) ...
Dia cakap lagi, dari penggunaan nama Decepticon - Oklah, kita fahamlah Decepticon (Came from deception, yang membawa masuk penipuan) ,penipu = MUNAFIK
So, Decepticon = Robot Munafik
Optimus Prime - Optimistik, sentiasa bekeyakinan (orang yang sentiasa yakin) = BERIMAN
So, Optimus Prime mewakili Robot beriman
Both, fighting with each other - Bila aku dengar, logik jugak tuh ... Tak sangka dalam cerita2 macam tu pun diorang boleh sampaikan sesuatu yang entah kita dapat pick up maksud tersirat dia atau tidak.

Aku rasa cukup kot setakat ni aku berkongsi dengan korang2 semua ... Tiba2 aku sangat teruja nak cari cerita pasal Masjidil Aqsa tu ... Apa sebenarnya Heykal Sulaiman??? Apa pula Tabut??? Dari pembacaan aku, Tabut ni setelah diturunkan daripada Nabi Daud ke Nabi Sulaiman then kepada Thalut akhirnya hilang saat Jerusalem diserang oleh tentera Rom ... Dipercayai sesiapa yang memiliki Tabut tu dapat menguasai dunia (dunia je - cam Yahudi sekang...hurmmmmmmm) ... Adakah benda itukah yang dicari sampai sanggup si Yahudi ni menggali bawah tanah Masjidil Aqsa???

Banyak tuh misteri yang menarik untuk diterokai bersama2 .... weeeeeeee~

So, aku rasa aku stop sampai sini - Kalau ada yang berminat tu teruskanlah pencarian anda dengan mencari sumber2 yang benar dan sahih ... Jangan main tangkap muat je ... Takut nanti lari lak iman ... Okay! Selamat Meneroka ... kikikiki

ToOdLeZ

p/s : Andai ada cerita2 aku kat atas nun mcm tersalah sila betulkan - Thank You


Comments

Huhuhuhu kisah tersiratt! Oit jgn online laa! =p
huhu....dah blh online sekarang =D

Popular posts from this blog

...there goes my chance (yg entah ke berapa kali)

My P.O.V - Shontelle her T-shirt song?

Gabai dalam kenangan (^________^)