Sharing is Caring =) - #3

> RM5 -vs- 50sen

>"Saudara ingin tahu sesuatu yang menarik? Itu merupakan kanak-kanak yang paling bodoh di dalam dunia,” kata Si Gunting Rambut kepada pelanggannya sambil menunjukkan jari pada seorang kanak-kanak yang sedang bermain di luar.

>“Mengapa?”, tanya pelanggan tersebut kehairan.
“Mesti ada maksud yang tersirat di sebalik kata-kata itu,” tambah pelanggan itu.

>“Mari saya tunjukkannya”, kata Si Gunting Rambut dengan bangga.

>“Hoi budak, mari sini sekejap. Di sini ada sedikit wang iaitu sekeping duit syiling 50 sen dan sehelai duit kertas RM5. Sila pilih dan pergilah membeli aiskrim menggunakan duit tersebut," arah Si Gunting Rambut.

>Kanak-kanak tersebut agak sukar hendak membuat pilihan. Akhirnya dia hanya mengambil duit syiling 50 sen. Lalu beredarlah kanak-kanak tersebut daripada kedai itu. Dia kelihatan gembira kerana mendapat wang untuk membeli aiskrim.

>“Tengok.Kan saya sudah kata. Walaupun terdapatnya pilihan antara duit kertas RM5 dan duit syiling 50 sen, kanak-kanak itu tetap memilih duit syiling 50 sen. Alangkah bodohnya kanak -kanak itu. Sudah banyak kali saya lakukan demikian, namun dia tetap memilih duit syiling 50 sen, “cerita Si Gunting Rambut sambil ketawa.

>Si pelanggan kurang senang dengan jawapan yang diterima. Lalu ia mengambil keputusan bertanya kepada si budak tersebut sendiri diluar nanti.

>“Mengapa kamu mengambil duit syiling 50 sen dan tidak mengambil duit kertas RM5. Bukankah nilainya lagi besar.”

>“Ya, saya tahu itu. Tetapi jika saya mengambil wang tersebut dan bukannya duit syiling 50sen, maka permainan ini akan tamat. Saya tidak akan mendapat aiskrim lagi pada masa akan datang.”

>Apa kesimpulan daripada cerita di atas? Kesimpulannya, jangan memandang rendah pada orang lain. Mungkin kita sendiri yang sebenarnya yang sedang diperbodohkan!

Comments

apa yg plak nyew nih myra oiii!! g beli colgate g...huahua
pjoe said…
panjang gile....
ni klu buat buku ada mcm tebal buku JAVA x?
ko nih...dah tersalah comment nih...ko patut comment kat post yang atas nun...haih~! pjoe2...
pjoe said…
ups...
patot lah....
sori2...

Popular posts from this blog

My P.O.V - Shontelle her T-shirt song?

...there goes my chance (yg entah ke berapa kali)

When the love falls